Årets idrottsföreningar 2018

Årets idrottsförening

Ett år till har gått, mitt i förkylningstider och nasonex användande så ska årets idrottförening utses. Efter gallring återstår fyra finalister, det är IKSU, Korpen Växjö, Enskede IK och Narva BK. Alla finalisterna är förstås värdiga vinnare, det är en jury som kommer att presentera sitt val på Eldsjälsgalan den 14 mars. Men jag tänkte lämna här lite information om de olika föreningarna.

Korpföreningen Växjö

En satsning på Växjös seniorer är det som står ut allra mest. När många idrottshallar står tomma på dagarna så har Korpen Växjö ordnat trevliga aktiviteter för ett bra pris. Många pensionärer vill träna dagtid och dom har träffats och bjudits på en stor variation av övningar med utbildade ledare. Det här är verkligen något som kan passa för alla, med hela femton pass varje vecka. Allt från ren styrketräning till energirik konditionsträning. Man tränar balans och mycket mer.

IKSU

Från Umeå kommer vår nästa finalist. Det är en väldigt stor förening som också den har idrott för seniorer. Seniorerna uppskattar vattengymnastik och mycket mer. Deras träningar har kallats för ”Antikrundan” i folkmun. IKSU bildades redan 1959 och är Sveriges största idrottsförening, om man bara räknar de föreningar som är aktiva. IKSU står för Idrottsklubben Studenterna i Umeå. Idag finns där hela 13 sektioner.

Många seniorer har provat att gå till gymmet för första gången i sitt liv. Men det är inte bara hälsan som förbättrats, många har hittat där även vänner för livet. Bara att någon bryr sig om hur man mår betyder mycket för de äldre.

Narva BK

Nej, BK står inte för bollklubb utan det står för boxningsklubb. Narva BK har boxningsträning för äldre ett par gånger i veckan. Man måste vara minst sextio år, men många är mycket äldre. Det finns till och med boxning för parkinson-patienter. Traditionellt är många idrottsföreningar dåliga på att ta hand om seniorerna i sina klubbar. Men Narva BK ser dom som en tillgång och har gått före för att visa att det finns nya sätt att bedriva sin verksamhet och hitta nya medlemmar.

Det är många fördelar för äldre som tränar boxning, man tränar sina reaktioner, mjukhet i leder, balansen, reflexer och strategi.

Enskede IK

I Enskede IK har det startats den mycket populära gå-fotbollen. Den vänder sig till äldre för att hjälpa dom att förflytta sig mer. Nyligen spelades den första gå-fotbollsmatchen. Man kan verkligen säga att gå-fotbollen kommit för att stanna. Satsningen startade förra vintern och intresset har varit lavinartat.

I gå-fotboll får man inte springa, då får motståndarlaget frispark. En fot i marken hela tiden är den simpla regeln. Ytterliggare en regel är att man inte får ha hela fotsulan på bollen då det ökar markant risken att falla. Ingen offside, och sex utespelare i lagen. Filmning och maskning vill man inte göra, då kan fikan efter matchen dras in.